Etik
Ett framstående företag genererar värde för sina kunder, erbjuder avkastning till sina aktieägare, bidrar till samhället, och skapar en positiv och säker arbetsmiljö för sina anställda. På Alba Business Group har vi en långsiktig vision, byggd på principer som garanterar höga etiska standarder och moral i våra relationer med omvärlden. Vi strävar efter att upprätthålla starka och hållbara relationer med våra medarbetare, aktieägare, kunder, leverantörer, myndigheter och branschorgan, med målet att bygga ett ömsesidigt förtroende som gör oss till en pålitlig och ansvarsfull partner. Följande uppförandekod gäller alla anställda inom Alba Business Group.
Ärlighet och Integritet
Som anställda i Alba Business Group uppvisar vi ärlighet och integritet i allt vi gör. Vi handlar rätt även när det är utmanande och omständigheterna är svåra.
Respekt för Mänskliga Rättigheter
Vi behandlar alla människor med den respekt som vi själva önskar få, både internt och externt. Vi tolererar inte mobbning eller diskriminering inom vår organisation, och vi uppmanar alla att rapportera oacceptabla beteenden om de upplever eller iakttar sådana.
Förvaltning av Tillgångar
Vi har ett ansvar att förvalta de resurser och tillgångar som ägarna anförtrott oss på ett ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt. Missbruk för personlig vinning eller vårdslöst handhavande är oacceptabelt. Vi värdesätter hög arbetsmoral och avstår från onödig lyx.
Samhälle
Som ansvarstagande företag är det vår plikt att alltid följa lagen och upprätthålla Alba Business Groups goda rykte. Vid osäkerhet om vad som är rätt handling i en viss situation, fråga dig själv om du skulle vara bekväm att läsa om det i tidningen och rådfråga alltid din chef vid osäkerhet.
Affärsmetoder
Vi bygger långsiktiga och förtroendefulla relationer med våra kunder och samarbetspartners, baserat på ärlighet och integritet. All vår marknadsföring ska vara ärlig och sanningsenlig. Medvetet vilseledande information eller utlämnande av falska fakta är oacceptabelt. Vi bedriver vår affärsverksamhet med hjälp av lagliga och etiska metoder. Gåvor och representation, både mottagna och givna, ska alltid vara inom lagens gränser.
Kollegor och Medarbetare
Vi erkänner att ett företags styrka ligger i dess anställda. Vi lär av varandra och stödjer varandra under devisen - en för alla, alla för en. Konflikter kan alltid uppstå inom en organisation, men vi tar snabbt itu med dem och löser dem genom dialog.
Ledarskapsstil
Chefer är förebilder och deras etiska standarder sätter tonen för hela organisationen. Det är därför av yttersta vikt att de agerar och kommunicerar som goda förebilder. Beteenden som kan skada förtroendet för Alba Business Group accepteras inte. Varje chef är ansvarig för att utbilda sin personal och övervaka efterlevnaden av denna uppförandekod.